30 miljoni pasažieru gadā: ārkārtīgi dārga mega lidosta nogrimst ūdenī!

Izumisano (Japāna) - Kansai lidosta Japānas dienvidrietumos ir viena no dārgākajām un noslogotākajām lidostām pasaulē. Taču Izumisano lidostai ir milzīga problēma: tā ir pārāk smaga! Tā ir uzbūvēta vairākus kilometrus no krasta uz mākslīgas salas jūrā un ar katru gadu iegrimst arvien dziļāk ūdenī. Vai ir gaidāma super-GAU?

Vai Kansai lidosta kādu dienu nogrims jūrā?
Vai Kansai lidosta kādu dienu nogrims jūrā?  © PHILIP FONG/AFP

Katru gadu "Kansai Kokusai Kūkō" apmeklē vairāk nekā 30 miljoni pasažieru! Salīdzinājumam: 2024. gadā BER apkalpoja 25,5 miljonus pasažieru, bet pasaules noslogotākajā lidostā (Atlantas starptautiskajā lidostā) - vairāk nekā 90 miljonus.

Taču lidostas būvniecības izmaksas Osakas megapilsētas tuvumā ir vēl ekstrēmākas. Lai gan tā tika pabeigta 1994. gadā, tiek apgalvots, ka tā izmaksājusi aptuveni 19 miljardus dolāru (BER, neskatoties uz visām problēmām un inflāciju, izmaksāja aptuveni 7,3 miljardus)!

Tikai 31 gadu vēlāk lidosta "satraucošā ātrumā" grimst jūrā, kā ziņo portāls Essential Japan.

Lai gan tai pieder vairāki pasaules rekordi un tās būvniecības laikā liela uzmanība tika pievērsta zemestrīču novēršanai, acīmredzot netika ņemti vērā visi iespējamie sarežģījumi, kas saistīti ar būvniecību uz mākslīgās salas.

Taifūns jau 2018. gadā izraisīja spēcīgus plūdus. Ar katru gadu šis risks palielinās.

Kansai lidosta tika uzbūvēta uz mākslīgas salas

Kansai lidostu 2018. gadā daļēji applūdināja taifūns Jebi.
Kansai lidostu 2018. gadā daļēji applūdināja taifūns Jebi.  © dpa | Kentaro Ikushima
Lidosta tika uzbūvēta uz mākslīgas salas.
Lidosta tika uzbūvēta uz mākslīgas salas.  © AFP

Simtiem miljonu eiro, lai novērstu turpmāku lidostas lejupslīdi

Katru gadu šeit lido vairāk nekā 30 miljoni pasažieru.
Katru gadu šeit lido vairāk nekā 30 miljoni pasažieru.  © dpa/kyodo

Inženieri bija paredzējuši zināmu iegrimšanu, bet ne 11,5 metrus! Patiesībā viņi bija paredzējuši, ka 50 gadu laikā tie būs 8 metri.

Iepriekš zemes nostiprināšanā jau ir ieguldīti desmitiem miljonu, un iegrimšanas ātrums ir samazināts līdz aptuveni septiņiem centimetriem gadā.

Taču briesmas saglabājas. Lai mazinātu plūdu un straujākas nosēšanās risku, pašlaik notiek Kansai lidostas un tās grunts atjaunošana, kas izmaksā krietni vairāk nekā 500 miljonus eiro (ekvivalents).