Everesta kalnā atkritumus tagad attīra droni

Dirks Goders, Rožans Sedhai

Katmandu (Nepāla) - Dronus izmanto ne tikai mērījumiem un filmēšanai Everestā. Tie ir noderīgi arī atkritumu izvešanai un kravu transportēšanai. Mērķis ir padarīt šēru darbu drošāku.

Alpīnisti veido čūsku, tuvojoties Everesta virsotnei Nepālā.
Alpīnisti veido čūsku, tuvojoties Everesta virsotnei Nepālā.  © Kunga Sherpa/AP/dpa

Neatkarīgi no tā, vai tie paredzēti filmēšanai, ledāja novērošanai vai mērījumiem - tāpat kā citos augstkalnos, arī Himalajos bezpilota lidaparāti ir kļuvuši neaizstājami.

Bezpilota lidaparāti tagad tiek izmantoti arī atkritumu izvešanai un kravu pārvadāšanai 8849 metrus augstajā Everesta kalnā . To mērķis ir palīdzēt padarīt zemes augstāko kalnu atkal tīrāku, atvieglot kalnu gidu no šerpu cilts un nesēju darbu un kopumā padarīt drošāku kāpšanu pa plānu gaisu, ledu un sniegu.

"Mūsu bezpilota lidaparāti tiek izmantoti, lai pārnēsātu kāpnes, teltis, virves un skābekļa balonus," stāsta Nepālas galvaspilsētā Katmandu esošā uzņēmuma Airlift Technology vadītājs Radžs Bikrams Maharjans. "Darbs, kas agrāk šerpām prasīja septiņas stundas, tagad aizņem septiņas minūtes. Tas ir daudz vieglāk."

Divi Ķīnā izstrādātie kravas bezpilota lidaparāti FlyCart 30 lido starp bāzes nometni un 1. nometni, kas atrodas vairāk nekā 6000 metru augstumā, lai atbalstītu šerpu komandas, kas katru gadu pavasarī vai rudenī, kad ir augstākā sezona, palīdz simtiem alpīnistu no visas pasaules dārgajā mēģinājumā sasniegt Everesta virsotni.

Droni nodrošina drošu transportu

Khumbu leduskritums redzams starp divām virsotnēm fonā Everesta bāzes nometnē Nepālā.
Khumbu leduskritums redzams starp divām virsotnēm fonā Everesta bāzes nometnē Nepālā.  © Pasang Rinzee Sherpa/AP/dpa

Priekšrocība: bezpilota lidaparātu izmantošana samazina nepieciešamo braucienu skaitu pa bēdīgi slaveno Khumbu leduskritumu. Šī zona ar tās ledus torņiem un plaisām virs bāzes nometnes tiek uzskatīta par vienu no bīstamākajiem pārejām Nepālas pusē, un alpīnistiem tā ir jāpārvar kāpšanas laikā.

Lielākajai daļai no viņiem tas izdodas tikai tāpēc, ka vietējie speciālisti iepriekš ir atraduši pēc iespējas drošāku maršrutu un padarījuši to izbraucamu ar kāpnēm un virvēm.

Droni tika ieviesti, pateicoties Khumbu Pasang Lhamu kopienas un Ķīnas ražotāja DJI sadarbībai.

Saskaņā ar DJI sniegto informāciju drons var transportēt pa gaisu līdz pat 40 kilogramiem smagu kravu deviņu minūšu laikā, ja to darbina ar vienu bateriju, un 30 kilogramus 18 minūtēs, ja tiek izmantotas divas baterijas. Lai gan veiktspēja ievērojami samazinās lielākā augstumā, dronu misiju skaits pieaug.

Pirms gada galvenajā sezonā droni jau nogādāja skābekļa pudeles uz 1. nometni un atgriezās ar atkritumiem. Šogad tos izmantoja arī, lai kartētu Khumbu leduskritumu un atrastu jaunus maršrutus. "Tagad mēs varam veikt 3D kartēšanu, lai noskaidrotu, kur ir plaisas un cik dziļas tās ir," saka Mahardžans.